Objawy
Przy zdecydowanym wepchnięciu pedału gazu w podłogę samochód nie przyspiesza płynnie, ale odczuwalne przy prędkościach od 100 km/h wzwyż czuć chwilowe (do ok. 1 sek.) "zawieszenia", "przumulenia". Od 0 do 150, albo od 90 do 150 km/h czuć ze 2-3 takie "dziury".
Podczas ostatniej próby zbierania logów okazało się, że na 3 biegu (wymuszony przez geartronic) silnik rozpędza się tylko do ok. 6 tys. obrotów! Po tym następuje objaw bardzo podobny do wspomnianego "przymulenia". (Co ciekawe podczas rozpędzania się w automacie, obroty na 2 biegu dochodzą do ok 6200 i potem zmiana na bieg 3)
Na hamowni wykazało moc maksymalną 244 KM i 333Nm a wg fabryki powinno być odpowiednio 300KM i 355Nm. Przyspieszenie wg katalogu powinno być 7.5s, a zmierzona wartość to 8.5s.
Objawy obserwuję od ponad roku.
Wstęp
Problem dotyczy V70R, rocznik modelowy 2005, 2.5, turbo, AWD, 300HP, silnik B5254T4, skrzynia AW55-51SN, przebieg 171 tys. km.
Zanim oddam do specjalistycznych warsztatów, chciałbym z pomocą cierpliwych dusz i dobrych porad spróbować rozwiązać problem. Brak mi doświadczenia w mechanice (jak i w znajdywaniu specjalistycznych warsztatów) ale... może się uda. Poniżej przedstawiam porady zebrane na różnych grupach dyskusyjnych/stronach i jeszcze niżej wyniki moich pomiarów. W miarę możliwości będę uzupełniał wyniki kolejnych sugerowanych badań. Dzięki temu może łatwiej będzie uporządkować fakty (ciężko to robić np. w kilku wątkach fejsowych).
Skompletowałem już trochę narzędzi: diagnostyka Vida Dice, manometry (ciśnienia, podciśnienia), pompka (ciśnienia/podciśnienia), ciśnienia paliwa, sprężania. Mam też ELM327 i aplikację Torque Pro.
Co dalej?
Słyszę delikatny świst spod maski podczas przyspieszania, co może świadczyć o nieszczelnym dolocie. Jak sugerują koledzy z forów - najpierw trzeba rozwiązać ten temat. Przygotowuję się do tego zadania.
Porady z grup dyskusyjnych
MH: Cewki sprawdziłeś? Mogą wypadać zapłony przy wysokich obrotach i to zmula samochód, błędów nie musi być w Vidzie, bo to nie mocne wypadanie mrugające checkiem. Miałem tak u siebie w T5 i też myślałem że turbo... W diagnostyce, klikasz ECM i w nim masz Misfire Counter od #1 do #5.
PZ: Tak, w vidzie jest opcja podglądnięcia wypadania zapłonu na każdym cylindrze. Nie pamiętam gdzie dokładnie, musisz pogrzebać. Włącz logowanie i przejedź się. Dodatkowo możesz cewki wyciągnąć i zobaczyć wyglądają, czy nie mają pęknięć na korpusie. Świece świeże są?
JA: wymieniłem wszystkie na nowe po tym jak jedna mi kompletnie i nagle padła. Sprawdź czy maja mikropęknięcia. te dane ECM ma i są dostępne tylko ze VIDA ich nie pokazuje. Tak samo z ignition retard dla poszczególnych cylindrów. VIDA tego nie pokaże. Wykresy w VIDA są kiepskie. Loguj tez albo przede wszystkim wartości parametrów za pomocą jakiegoś screen capture (Video). Zrób kilka pulli na 3 biegu od 1800 do 6500 i sprawdz jeszcze raz co sie dzieje
AP: DV sprawdź ma trzymać ciśnienie i podciśnienie. Jeśli masz Vida to jakie jest doładowanie? Sprawdź dobrze nieszczelność w układzie dolotowym, podaj jakie masz świece, jaka jest aktualna przerwa na świecy? Trochę to ciśnienie doładowania zbyt duże. Dużo za duże. Max z tego co pamiętam to około 0.7 plus atmosfera. Prawdopodobnie masz uszkodzona membranę na turbo albo zawór upustowy na gorącej stronie Turbo może się zacinać albo Gruszka puszcza.
AB: Zmień przeplywke, znany temat w V50 S40 T5.
TVG: Nieszczelność nie powoduje „chwilowego zawieszenia”
HMK: W d5 podobne objawy dawał zawor sterowania turbo. Jaki masz przebieg? Sterowanie turbo może się zacinać od syfu w gorącej stronie. Jak jest dobry dostęp to spróbuj jeszcze rozłączyć gruszkę od dźwigni przy turbo. Dźwignią powinna ruszać się jednakowo płynnie w całym zakresie. Jeżeli jest jakieś zacięcie to turbo do czyszczenia.
MD: To moze byc problem z przeładowywaniem turbo i zacinajaca sie geometria. W benzynowym T5 nie ma geometria jest zawór który upuszcza ale masz rację może to być jego przyczyną.
Błędy w komputerze (DTC)
Brak! Vida nie pokazuje żadnych istotnych. No bo błąd czujnika jakości powietrza, brakującego webasto czy nawigacji nie mają wpływu. Są takie 2 rezydentne błędy, które sugerują modyfikację programu silnika jakimś "gotowcem".
Jednak niedawno, jednokrotnie, pojawił się błąd ECM-601C (turbocharger control system boost pressure fault - signal too high). Samochód zaczął jeździć chyba w trybie awaryjnym, bez turbo, brak mocy. Usunięcie tego błędu spowodowało powrót do "normalności".
Akumulator
Nie taki stary (kilka lat), staram się raz na pół roku dobrze podładować (tzw. prostownikiem starego typu). Ale mimo to zdarza się, że na desce miałem ze 3 razy komunikat o słabym akumulatorze (np. po 20 min. stania z wyłączonym silnikiem, ale z kluczykiem w pozycji 2).
Przyspieszanie
Test #1
0-120 km/h, w okolicach 110km/h widać "zawieszenie"
Logi z jazdy
Powoli kompletuję.
Log #1
Zapis kilku parametrów za pomocą ELM327 i aplikacji Torque Pro, przejazd ok 50km: Arkusz (google)
Log #2
Zapis kilku parametrów w Vida, fragment spokojnej przejażdżki po mieście.
Zapis parametrów podczas maksymalnego przyspieszania na 3 biegu (geartronik) od ok. 2 tys. obrotów do odcinki. Ale... do odcinki nie dochodzi, bo przy 6 tys. obrotów przestaje przyspieszać. Wtedy odczucie jest bardzo podobne, jak podczas tematycznych chwilowych "zawieszeń".
Log #4
Zapis parametrów pompy i paliwa, maksymalne przyspieszenie na 3 biegu (geartronik), od ok. 2,6 tys. obrotów do odcinki (tzn. 6 tys., patrz Log #3):
Turbo
Abym się nie pomylił będę używał nazw z poniższego schematu:
Zawór CBV (DV?, zielony wężyk)
Manometr i pompka zapięta na wężyku od strony kolektora ssącego.
Podciśnienie ok. 16 inHg trzyma przez minutę (dłużej nie sprawdzałem).
Ciśnienie od ok. 10 psi lekko spada, aby w okolicach 5 psi się ustabilizować, trzyma przez minutę (dłużej nie sprawdzałem). Patrz film.
Przy budowaniu podciśnienia, w okolicach 5inHg słychać kliknięcie (ale już nie słychać go przy upuszczaniu podciśnienia).
![]() |
Podciśnienie stabilne. |
Aktualizacja! Ponowiłem test na ciśnienie. Tym razem zapiąłem "na krótko" pompkę do wężyka, bez dodatkowego trójnika i manometru. Napompowałem do 2 bar i.. trzymało o wiele lepiej niż w poprzednim pomiarze. Prawdopodobnie wcześniej niechlujnie podłączyłem trójniki. Teraz spadł ledwo mierzalny ułamek ciśnienia w przeciągu 1 min. Patrz poniższe obrazki.
![]() |
Rozpoczęcie pomiaru |
![]() |
Po 1 min. |
Zawór TCV
Sam zawór był wymieniony przez mechanika prawie 2 lata temu, po tym jak straciłem zupełnie moc (turbo nie działało). Założony został oryginał:
Manometr i pompka zapięta na wężyku żółtym, od strony zaworka.
Podciśnienie ok. 17 inHg trzyma przez minutę (dłużej nie sprawdzałem).
Ciśnienie w okolicach 20 psi trzyma przez minutę (dłużej nie sprawdzałem). Na oko, przy około 5 psi zaczyna się przesuwać "sztanga". Przesuwa się płynnie. Cały wysięg sztangi, na oko - 1,5 cm. Silnik ciepły.
Manometr i pompka zapięta na wężyku czerwonym, od strony zaworka. Na drugim filmie widać, że strzałka idzie poza 0,7 bara, a to podobno już za dużo.
Wałki rozrządu
Wartości adaptacji na wolnych obrotach, silnik rozgrzany:
ssący 4,22°
wydechowy -5,25°
Idealnie to 0°, a dopuszczalna tolerancja ±8°. Zostawić jak jest, czy warto pokusić się o regulację?
Układ paliwowy
Tankuję tylko Pb98. Filtr paliwa wymieniany w zeszłym roku (wpis: Filtr paliwa)
Test pompy paliwa w Vida wraz z manometrem.
Parametry, bieg jałowy, silnik ciepły (chyba włączona klima):
Aktualizacja. Wg chłopaków z jednej grupy fejsowej moja pompa już pracowała na granicy swoich możliwości. Podobno na rozgrzanym silniku, na wolnych obrotach "duty cycle" powinno być na poziomie 35% (±5%). U mnie wynosiło 42-45% (patrz zdjęcie powyżej), a ponadto podczas przyspieszania swoje maksimum wydajności, czyli 85%, osiągała już przy 5 tys. obr./min. - patrz log log #3.
Wymieniłem cały moduł pompy (bosch) i parametry są już jak powinny: 35% na wolnych obrotach, a podczas przyspieszania, przy 6 tys. obr./min. "duty cycle" wynosi 65% (czyli "zapas" 20%).
Świece
NGK LASER IRIDIUM ILFR6B 6481, wymieniane 10 tys. km temu.
Nie mierzyłem przerw, ale model zalecany przez NGK do tego motoru.
![]() |
Założone świece przy przebiegu 161 tys. km (10 tys. temu, w listopadzie 2018) |
![]() |
Przy przebiegu 168 tys. przy okazji pomiaru ciśnienia w cylindrach okazało się, że świeca #1 jest pęknięta. Wymieniłem na taki sam model. |
Cewki
Nie badałem jeszcze w żaden sposób, ani elektrycznie, ani optycznie.
Wtryskiwacze
Badane w kwietniu w specjalistycznym warsztacie. 2 wtryskiwacze dawały zbyt dużą dawkę, wymienione. Reszta ok. Szczegóły (wraz z pomiarami) we wpisie: Paliwo w oleju i wtryskiwacze.
Ciśnienie w cylindrach
Mierzone w listopadzie, 168 tys. km przebiegu, na silniku ciepłym (pedał gazu do dechy, 8 obrotów):
#1 10,0
#2 10,0
#3 10,25
#4 10,0
#5 10,5
Mierzone w maju, 170 tys. km przebiegu, na silniku zimnym (pedał gazu do dechy, 8 obrotów):
#1 9
#2 9
#3 9
#4 8,75
#5 9,25
Odma
W maju osobiście wymieniłem elementy odmy. Szczegóły we wpisach:
Układ wydechowy
Założony mam customowy wydech (od katalizatora do końca), złożony na wzór oryginalnego w firmie Ulter (wpis tu: Układ wydechowy) Przy wysokich obrotach (od 5,5 tys.) słyszany jest świst/szum - ale teraz nie pamiętam czy na oryginale też tak szumiało. Natomiast na wolnych obrotach (700 obr./min.) od czasu do czasu słychać "pykniecie", które czuć również w fotelu).
Czy to może mieć wpływ na główny temat?
Hejka,czy wiesz może ile ciśnienia dostaje gruszka na turbo po odpięciu wtyczki zaworu tcv na 3 biegu pedał w podłogę do końca obrotów
OdpowiedzUsuń